lördag 12 mars 2011

Vi plockade

Vi plockade bajs
Strandhundarna hade idag årets första plockningsaktion. Det var trevligt att tre plockare infann sig på förmiddagen. Ami betade av norra området, stigen vid tenninsbanan gav full hink.

Vi plockade bajs
Evas räd gick mot sydväst. Lite frustrerande i början för att hon fick ingen napp på hela Strandpromenaden längs Catalinakajen och Strandvillorna. Men det ordnade sig...

Michael gav sig på Catalinavägen där busshållplatsen intygade att några uppenbarligen förväxlade hållplatsen med en hundtoalett.

Vi plockade bajs
Resultatet blev fyra hinkar, välfyllda med hundskit, och:
- 2 stora plastflaskor
- 6 snusburkar
- ett antal plastförpackningar
- några McDonald's-påsar
- 1 bruten penna
- 1 bruten glasflaska
- 4 ölburkar (Pripps blå, passar bra till strandmiljön)
- div. ciggpaket
- 1 napp

3 kommentarer:

  1. Jag förstår hur ni tänker och först tänkte jag haka på, men så funderade jag ett varv till. Har inget emot att plocka upp andras hundbajs i sig, men varje hundägare måste ta eget ansvar, gör vi det åt dem, kommer dom aldrig att ändra beteende, det är som att uppfostra barn...

    Böter kan vara ett alternativ, men då måste man ta folk på bar gärning och det är uppenbart att dom som lämnar hundbajs efter sig gör det när ingen ser, med andra ord vet dom vad som gäller, men struntar i det.

    Jag har uppmärksammat att många hundägare kommer från närliggande områden men vi har också våra egna här nere i Hägernäs Strand som inte bryr sig. Det jag kan göra är att erbjuda en bajspåse, som en markering, men jag varken kan eller vill uppfostra hundägare...

    Här parkerar man lite hur som helst, struntar helt i hastighetsbegränsningar, vilket är ett större problem än hundbajs, då det kan ske olyckor. Vägkanterna är fulla av skräp och även hundbajspåsar lite här och där, det är ont om papperskorgar, som tex. på vägen till Hägernäs station...

    Jag respekterar det ni gör och önskar er lycka till...

    SvaraRadera
  2. Jag tror att de flesta människor är hyggliga, samarbetsvilliga och ansvarstagande. Vi behöver varandra. Så finns det i alla sammanhang de som avviker (kanske cirka 10 % ?). Men vi gillar inte "pekpinnar" och uppfostring. Nog tror jag att gott föredöme och positiv anda som nu "Strandhundarna" visar får en del att tänka till.
    "Strandhundarna" är fantastiska!
    Lena

    SvaraRadera
  3. Givetvis ska alla plocka upp efter sin egen hund, men jag tror att Strandhundarnas årliga plocka-bajs-aktion sätter fokus på detta och skapar goodwill hos alla som bor här.
    Sen kan man ju tycka att bajs är en skitsak; visserligen otrevligt att trampa i men ofarlig för människa och miljö...

    Claudia

    SvaraRadera