söndag 3 mars 2013

Strandhundarna i Henley Beach, Australien


Nu är jag i Henley Beach, Adelaide, södra Australien, där jag tillbringade våren 2008. Det var sommar där, så varje dag började med ett morgondopp och en promenad längs stranden. Det som slog mig var alla lösa hundar som glatt minglade med andra hundar, badande människor och flanörer. Mingus hade just fötts i Norge och jag längtade efter valpen, så det var härligt att bli en del av denna stora hund-och människoflock.

Flocken gick under benämningen the Beach Dogs, och alla tycktes känna alla. På kiosken hade de satt upp foto på hundarna med namn och lite rolig information, som t ex “ Sam, a mix of everything small and feisty under the sun, may be the smallest but thinks he’s the leader of the pack. The bigger dogs happily play along with his dreams of grandeur.” Människorna lekte och badade med hundarna, en del ignorerade hundarna som ignorerade dem också, men ingen tycktes vilja begränsa eller stoppa hundarnas fria lek.

Strandhundarna i Henley Beach, södra Australien


Tänk om vi kunde få till sådan samförstånd i Hägernäs Strand! Hemma igen diskuterade jag idén med Michael Schmidt, som delade min vision. 2009 startatde vi “Strandhundarna i Hägernäs Strand” som, inspirerad av the Beach Dogs in Henley Beach, hade som ledord att verka för harmoni i närområdet genom att främja intresse och kunskap om hundar.

Nu är jag tillbaka och allt är sig likt, även om maten blivit lite dyrare har vi råd att äta ute i Henley Square, njuta av god mat i den tropiska natten.  Hundarna får vara lösa på stranden mellan klockan 20 på kvällen och klockan 10 på morgonen, så jag njuter i fulla drag.

Mina nya badkompisar


Det blir svårt att komma hem till svensk vinter, men visionen som föddes här har fått ny näring – kan Henley Beach, så kan vi.

Claudia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar